Rozsáhlá expozice motocyklů se nachází přímo v křivoklátském podhradí. Podle mého názoru se jedná o nejkompletnější sbírku sériových cestovních motocyklů ČZ, JAWA a automobilů JAWA. Přízemí muzea je vyhrazeno značce ČZ a automobilům JAWA, v patře jsou umístěny motocykly JAWA ,mopedy Stadion, Jawety, Babety a malé motocykly „Pionýr“. Sbírka je doplněna několika motocykly Praga a řemenovým strojem Laurin & Klement. Pro srovnání technické úrovně jsou zde vystaveny i dva dobové motocykly Motocomfort z Francie.

Z článku Bomumíra Špačka na Motorkáři.cz, dne 30.8.2014,oddíl Veteráni

O muzeu

Motocyklové muzeum v Křivoklátě bylo otevřené v roce 2008. Jedná se o novostavbu, která byla pro účel motocyklového muzea zřízená. Je zde vystavena prakticky celá řada sériově vyráběných cestovních motocyklů Jawa, ČZ a automobilů Jawa, vyráběných od zahájení výroby do roku 1959, u automobilů Jawa do konce jejich výroby v roce 1946. Pozdější období je zastoupeno zajímavým výběrem, který ukazuje kam vývoj v továrnách spěl a speciály, které nejvíce značky Jawa a ČZ proslavily. Nemá smysl podrobně popisovat zhruba stopadesát vystavených exponátů, chceme Vás pouze stručně provézt celou expozicí. Motocykly jsou vystaveny tak, aby si je pozorný návštěvník mohl pohodlně prohlédnout z několika stran a u každého exponátu jsou uvedena i stručná technická data. Některé motocykly jsou citlivě zrenovovány a další, u kterých to jejich nálezový stav dovoloval, jsou ponechány v původním stavu.

JAWA 700 polokabriolet

Již u vstupu do muzea Vás přivítá policejní Kaliforňan a první vyrobený automobil v Janečkově továrně - JAWA 700 polokabriolet.

Motokolo ČZ 76

Strakonické motocykly ČZ jsou vystaveny za vstupem v přízemí. Hned na začátku vás zaujme motokolo ČZ 76 „Kaktus“z roku 1932 v původním mimořádně zachovalém stavu, pojízdný, v září 2014 absolvovalo jízdu na srazu u příležitosti 95. výročí založení Zbrojovky ve Strakonicích.

Projdete kolem Pragovek ..

Projdete kolem Pragovek včetně jejich předchůdce motocyklu BD 500 a narazíte na všechna provedení motokol ČZ od renovovaného kaktusu po devadesátky i s dámským provedením. Pokračujeme početným zastoupením strojů ČZ 175, 250 Sport, všemi provedeními Turistů od dvěstěpadesátek přes třistapadesátky až po monumentální pětistovku.

Poválečná výroba

Poválečnou výrobu reprezentují stopětadvacítky A, B, T, všechna provedení céček a slavné kývačky. Z pozdější doby pak panelka, sportka, první poválečná dvěstěpadesátka typ 455, Trial, Enduro a další. Prakticky kompletní je poválečná řada skútrů a vozítek pro invalidy Ortopedií i s Velorexem.

Expozice automobilů Jawa

Jsem velkým obdivovatelem a příznivcem díla Ing. Františka Janečka. Díky tomu se v přízemních prostorech také nachází expozice automobilů Jawa. Jsou zde všechna běžná provedení typů JAWA 700 a pozdějších Minorů.

Limuzína Jawa 700

Zajímavým exponátem je limuzína Jawa 700, jejímž prvním majitelem byl syn zakladatele Jawy ing. František Karel Janeček, majitel Závodu na výrobu karoserií v Kvasinách /Tento závod později převzala Škodovka/.

Motocykly Jawa

Vystoupáme po několika schodech do prvního patra, kde je vystavováno několik desítek motocyklů Jawa. Na začátku jsou dva nejúspěšnější československé motocykly, plochodrážní Jawy 500 DT 890 a 891, plochodrážky pro krátkou a ledovou plochou dráhu.

Stroj 500 OHV „Rumpál“

Pak se začíná rokem 1929, stroji 500 OHV „Rumpál“ v prvním zcela licenčním provedení s trubkovou vidlicí a novější s vidlicí s lisovaného plechu.

Stopětasedmdesátky

Následují stopětasedmdesátky s licenčním motorem Viliers s „chobotem“ a Speciálky v dvouvýfukovém provedení. Pak je zde je již zcela janečkovská stopětasedmdesátka a poslední, předválečná tak zvaná srdcovka. Je zde i provedení stopětasedmdesátky pro autoškoly, které bylo jako první v Evropě.

Dvěstěpadesátky a Jawa Robot

Pak přijdou na řadu dvěstěpadesátky a Jawa Robot. Vystavováno je i několik předválečných třistapadesátek SV a OHV, z nichž jedna je ve zcela původním stavu. Na našich silnicích ještě jezdila v počátku devadesátých let minulého století. První republika končí dvěstěpadesátkou Duplex. Poválečná produkce začíná Péráky a pokračují kývačky.

Pětistovky

Zaslouženou pozornost poutají hned tři pětistovky OHC každá v jiném provedení. Za nimi jsou dvě závodní Jawy, upravený silniční Pérák a Libeňák. Je tu i vývozní Kaliforňan, Jawa UŘ, policejní motocykly - modrý Nanuk a žlutá VB.

Vojenské provedení

Řada motocyklů Jawa končí ukázkami vojenských provedení, zajímavé jsou motocykly pro švédskou armádu s pomocnými lyžičkami.

Mopedy a malé motocykly Jawa.

Následují mopedy a malé motocykly Jawa. Zde uvidíte kompletní výrobní řady mopedů Stadion a motocyklů Pionýr. Zajímavá je i ruční motorová pila, kterou si místní nástrojař zhotovil z motoru Stadiona S11.

Francouzské motocykly Motocomfort

Na závěr prohlídky uvidíte pro srovnání dva francouzské motocykly Motocomfort, jeden z roku 1929 – porovnat s první Jawou 500 OHV a druhý z roku 1952 – pro srovnání s Pérákem, který získal v roce 1946 na podzimní výstavě v Paříži zlatou medaili. Sami posuďte zda je pravdou, že Pérák měl před svou konkurencí náskok 6 až 8 let. Posledním exponátem je motocykl Laurin a Klement z roku 1901, kterým prohlídku našeho muzea uzavíráme.

Dovolujeme si Vás všechny pozvat k návštěvě našeho muzea

Podle ohlasu dosavadních návštěvníků jsme přesvědčeni,že se Vám naše expozice bude líbit. Znalci jistě ocení komplexnost sbírky a lajci budou určitě obdivovat um techniků a dělníků,kteří se na výrobě těchto krásných českých motocyklů podíleli. Na Vaši návštěvu se těší majitel muzea ing. Jaroslav Antoni.

Závěr článku Bohumíra Špačka na Motorkáři.cz, dne 30.8.2014, oddíl Veteráni

Pan Jaroslav Antoni motocykly sbírá více jak čtyřicet pět let. Dříve nepředpokládal, že by takové muzeum otevřel. Sám se ani nepovažuje za sběratele motocyklů, jako spíše za zachránce před sešrotováním. Velkým pomocníkem pana Antoniho, je jeho zeť Petr Toncar, který v současné době motocykly a automobily Jawa renovuje. Součástí muzea je také dobře vybavená dílna a depozitář. Pan Antoni má velkou radost z návštěvníků, kteří se do muzea opakovaně vracejí. A není jich málo.

Křivoklátské muzeum je pro mladé renovátory velkou studnicí poznání a zdrojem velkého množství informací. Toho jak různé typy československých motocyklů vypadaly, jak se vyvíjely a v jakých detailech se mezi sebou lišily. Před časem jsme nahlédli ve dvou reportážích do nedalekého motocyklového muzea v Pavlíkově.

Nedoporučují navštěvovat obě muzea v jeden den. Ne že by se návštěvy obou expozic nedaly časově zvládnout za jediný den. Ale jedná se o tak velké množství vystavených exponátů, o takové množství dojmů, které je během jednoho dne pro milovníka starého železa velmi těžko stravitelné. Proto doporučuji samostatný výlet do každého z těchto úžasných a u nás ojedinělých muzeí.



Muzeum Křivoklát 2017